Vítejte v marketingovém světě

Vítejte v marketingovém světě

Jak už asi víte, dost se v posledních letech zajímám o marketing. A nemyslím tím jen blogování, influencer marketing a vše s ním spojené. Od té doby, co jsem nastoupila na VŠKK, jsem pochopila, že marketing je mnohem komplexnější, obsáhlejší a že se mnohdy skrývá na místech, kde bych ho vůbec nečekala.

Marketing totiž není jenom reklama. To tolik neoblíbené slovo, které bez známek opovržení už skoro nedokážeme vyslovit. Marketing je všechno kolem nás. Je to způsob, jakým nás obsluhují baristé v kavárně, interiér prodejny, hudba, která nám hraje do uší, texty, které čteme na firemních blozích. Je to barva uniforem, které nosí letušky. Dokonce i ten jejich bezchybný úsměv je součástí promyšleného marketingového plánu.

Marketing je ale i charita, všechny projekty, které pomáhají chudým dětem v Africe, Avon pochod. Je to zkrátka nedílná součást našeho každodenního života a kdo říká, že se jím nikdy nenechal ovlivnit, buď žije v polorozpadlé chatrči uprostřed lesa, nebo klame sám sebe.

A jelikož moje láska pro tenhle obor je čím dál tím silněší, rozhodla jsem se vám tu čas od času odhalit pár triků, kterými zkušení markeťáci manipulují naše rozhodování;

Na úplný úvod musím poznamenat, že ač si myslíme, jak máme naše rozhodování pod kontrolou, nakonec vždycky zvítězí emoce. Tak to prostě je. A lidé z marketingu to moc dobře vědí.

Nejinak je na tom i Dan Ariely, autor knihy Jak drahé je zdarma (o které jsem vám psala zde), který hned v začátku rozebírá tvz. efekt ukotvení (anchoring effect). Ten označuje vrozenou lidskou tendenci upnout se k první informaci, kterou obdržíme, i když může být nesmyslná, a dokonce i když víme nebo nám je přímo řečeno, že je úplně nesmyslná. Všechny poznatky získané později už pak v mysli porovnáváme s prvotní informací, která se v mozku zachytí jako takzvaná kotva. Jakkoliv může být taková informace nesmyslná, mozek si prostě nemůže pomoct a snaží se z ní udělat něco racionálního.

A kde všude se s efektem ukotvení můžeme potkat? Vybavíte si třeba slevy v obchodech, které mají přeškrtnutou původní cenu? Bez ní bychom jen těžko dokázali ocenit, jak výhodná koupě to teď vlastně je. Tenhle trik také skvěle funguje v cenotvorbě. Proč má Starbucks tři velikosti nápojů? Proč bývá prostřední nabídka vždy nejvýhodnější, nebo naopak úplně nesmyslná? Odpověď přinesl experiment, který byl proveden na studentech univerzity Massachusetts Institute of Technology;

Ti si měli v pokusu vybrat ze tří možností, jaké předplatné časopisu The Economist by zvolili:

  1. 59 dolarů jen za online magazín
  2. 125 dolarů jen za tištěný magazín
  3. 125 dolarů, ale za tištěný i webový magazín

Poslední možnost zvítězila na celé čáře, vybrala si ji drtivá většina studentů, a zbylá část z nich volila možnost první. Trochu podezřelou a zdánlivě zbytečnou druhou variantu samozřejmě nikdo nechtěl. K čemu tedy taková pošetilá možnost vůbec v nabídce je, říkáte si možná.

Tipnete si ale, co se asi stalo, když byla tato možnost z nabídky odstraněna? Studenti najednou častěji chtěli první variantu, tedy předplatné online magazínu za 59 dolarů. Neměli už totiž s čím porovnat dražší variantu, takže se jim nezdála nic víc než zbytečně drahá a místo, aby ji považovali za výhodnou, došli k závěru, že jim vlastně k životu stačí online verze magazínu.

Připadá vám to celé postavené na hlavu? Tak vítejte v marketingovém světě. Lidský mozek se dá lehce oklamat a je jen na vnitřní sebereflexi markeťáků, jak daleko to nechají zajít. A to samé platí i o politicích a všech dalších lidech, kteří si tuhle lidskou nedokonalost uvědomují a využívají ji ve svůj prospěch…

A když mám být fakt upřímná, s efektem ukotvení se můžeme setkat i mimo ten nablýskaný svět reklamy. Stačí si třeba vzpomenout na situaci, kdy jste se cítili krásnější než vaše kamarádka, která vás doprovázela na party. Když jste s sebou na schůzku vzali své ne zrovna inteligentní přátele. V tu chvíli nezáleží na tom, jak krásní nebo chytří jste. Stačí mít s sebou někoho, kdo je na tom o kousíček hůř, a hned máte o kotvu postaráno…

Už jste o efektu ukotvení slyšeli? Vzpomenete si na nějakou situaci, kdy jste se takhle nechali nevědomky ovlivnit?

Veronika ♥

P.s.: Co myslíte, který kruh je větší?

22 Komentáře

  1. 7.7.2018 / 7:15

    Jé, tenhle článek se mi moc líbil, i proto, že má blízko k mojí lásce, k psychologii! Určitě si ráda přečtu další. A musím ti pochválit i outfit, ty kalhoty ti hrozně sluší 🙂

    Lucieswlife

  2. Kamila
    7.7.2018 / 20:27

    Veru, tak tento koncept článku je naprosto skvělý. Ty jsi skvělá. Přišlo mi, nevím proč, divné Ti to psát, ale když jsi zmiňovala, jak Ti komentáře dělají radost…Jsi můj obrovskej vzor v tuhle chvíli. Nebo, čtu Tvůj blog už asi rok. Nemůžu samozřejmě vědět, jaký je Tvůj reálný život, ale jak se prezentuješ na sítích mi dodává obrovskou motivaci. Holka, která si jde za svými sny, na každém dni dokáže najít něco krásného, srdce má na správném místě a inspiruje i ostatní. Holka, která spoustu věcí dokázala. Třeba konkrétně v mém případě mě motivuje Tvůj příběh hubnutí, že je někdo, kdo skutečně dokázal zhubnout tolik kilo a užívá si svého snového vzhledu. A ještě holka s úžasným módním vkusem k tomu 😀 Doufám, že jsem Ti udělala aspoň trochu radost, abych vykompenzovala tu radost, kterou děláš Ty svým čtenářům. Zkrátka, až se budeš někdy rozmýšlet, jestli tohle má všechno smysl, pamatuj, že jsme tu my, kteří každý den netrpělivě čekají na nový článek a budeme tu tak dlouho, dokud Tě blogování bude bavit. Obvykle takové komentáře nepíšu, přijde mi to, fakt nevím proč, trapné a podlézavé člověku, kterého osobně neznám. Ale aspoň jednou jsem Ti dát vědět musela. Krásný večer, Kamča

    • 7.7.2018 / 21:02

      Kamčo, ani nevíš, jak moc mě tvůj komentář zahřál u srdce! Sice vidím nějaká čísla, ale vědomí, že tu opravdu jste, že vás zajímá, co vám tu pořád povídám, to je nepopsatelné:) A i když se pak s vámi potkávám v kavárnách i v ulicích, výždycky mi udělá obrovskou radost, když si se mnou přijdete popovídat:) Děkuju za to, co jsi mi napsala, opravdu moc!

  3. 8.7.2018 / 12:02

    Velmi zajimavy clanek Veru, uvitam vic takovych! A outfit taky super, moc ti to slusi!!! <3
    Sandra

  4. Markéta
    9.7.2018 / 9:07

    Tenhle článek mě strašně moc bavil! Prosím, víc takových :)) Markéta

  5. 9.7.2018 / 10:48

    Ahoj Verunko! Tvé články mi vždy otevřou oči v různých pohledech. Ať už se právě jedná o marketing nebo dokonce o tvůj článek ohledně knihy Tajemství. Ta kniha mi dokázala změnit život.

    Jestli chci mluvit o marketingu, studuji obchodně podnikatelskou fakultu s oborem managementu v podnikání. Tento obor je pro mě těžký a doufám, že dokončím první ročník. V druhém ročníku mě totiž marketing čeká a už se na to moc těším, díky tobě. Předmět management mě neuvěřitelně bavil, kdy jsem si měla založit vlastní kavárnu a má seminární práce byla z prvních ročníků ta nejlepší! Tak na ten marketing jsem vážně zvědavá!

    • 9.7.2018 / 11:38

      Vee, ty jsi zlatíčko! Moc děkuju za to, co jsi mi napsala, a doufám že tě marketing bude bavit:)

  6. 9.7.2018 / 10:52

    Veľmi zaujímavý článok a krásny outfit! 🙂

  7. Vivien
    9.7.2018 / 11:22

    Veronika, ty úžasne píšeš! A to je mega pochvala, lebo ja mám pocit, že texty blogeriek sú niekedy také obsahovo i formálne vyprahnuté, ale ty si skrátka neskutočná profíčka!

    • 9.7.2018 / 11:40

      Vivi, to se tak krásně čte:) Pro mě je psaní ta nejdůležitější část blogování a jsem moc ráda, že se vám to i hezky čte:) Děkuju!

  8. Jana
    1.8.2018 / 12:19

    Veru, mohu se zeptat, jak se jmenuje ten typ kalhot, které máš na sobě? Popř. v jakých obchodech je sháníš? Děkuji.

  9. Blanka
    14.1.2019 / 10:02

    slvělý článek 🙂 máš nějaký tipy na knihy v marketingu které jsou čtivé a zajímavé? 🙂
    Děkuji

    • 14.1.2019 / 10:20

      Moc děkuju, Blani:) Právě čtu Vyluxované mozky a zatím jsem nadšená. Pak mě napadá Myšlení, rychlé a pomalé, Webcopywriting pro samouky nebo Umění vítězit.

  10. Deny
    14.1.2019 / 14:14

    Je spousta úžasných marketingových knih. Já teď čtu velice známou Hrdina nebo psanec. Je teda na můj vkus trochu zdlouhavé, že některé pasáže bych vynechala, ale je taky velice zajímavá. Ta psychologie se za tím skrývá neskutečně a někdy mě až nemile zaráží, kolik lidí se nechá ještě blbě nalákat. Viz ta cenotvorba.
    Češi jsou neskuteční slevoví maniaci a je každoročně vidět, že skoro vůbec neuvažují nad tím, zda se ta cena vyplatí, nebo ne. Už se mi mnohokrát stalo (protože mám dobrýho pamatováka), že na boty, na které jsem hleděla třeba půl roku udělali slevu takovou, že nadsadili do slev původní cenu a pak to slevnili opět na původní 😀
    Přítel dělá v marketingu a i já sem o něm zajímám, takže těch pastí je okolo nespočet 🙂 chce to hlavně selskej rozum.

Napsat komentář:

Accessibility Toolbar


Copak hledáte?