24 hodin, 1440 minut, 86 400 vteřin. Přesně tolik času máme, abychom prožili jeden den. Schválně píšu máme, ačkoliv oblíbená fráze nemám čas, kterou někdy v životě použil každý z nás, tvrdí opak. Času totiž skutečně máme všichni stejně. A jen na nás, jak s ním naložíme.
Když se mi do rukou dostala kniha Moderní time management od Kevina Kruse, neměla jsem velká očekávání. Za ty roky práce na volné noze, kterou jsem do loňska kombinovala se studiem, jsem došla do bodu, kdy mi většina podobných příruček slibujících nekonečnou produktivitu a minimum práce, už nic moc nedává. Rady, které v nich čtu, jsou jako přes kopírák, nástroje a systémy, které mi mají od základů změnit život, už znám a všechny knihy mi vesměs jen potvrzují, že to, co dělám, dělám dobře.
Kevin mě ale moc mile překvapil už na prvních stránkách, kde tvrdí že ta nejdůležitější věc u času a produktivity není nějaká taktika nebo trik, ale změna přístupu. Že výsledkem dobrého time managementu by nemělo být naučit se narvat toho do diáře a to-do listu co nejvíc, znát všechny fígle, jak si organizovat kalendář, ale umět si určit, co je a není důležité.
V kapitolách knihy, kterou jsem si osobně nazvala Time Management 2.0, proto nenajdete skoro žádné konkrétní návody, ale spoustu myšlenek a návyků, které vás přimějí nahlížet na produktivitu z jiného úhlu pohledu. A tady je pár z nich, které mi dost usnadnily život:
- Jak by se změnil váš život, kdybyste si každý den skutečně uvědomovali každou z jeho 1440 minut? Řekli byste ano na každé: „Máš minutku?“
- Přestaňte si vytvářet seznamy úkolů. Vše si rovnou plánujte do kalendáře. Bez konkrétního plánu je nesplníte.
- Smiřte se s tím, že vždycky bude potřeba udělat ještě víc, vždycky víc, než se udělat dá.
- Nenechte si svůj program a priority diktovat příchozími e-maily. Doručenou poštu kontrolujte maximálně třikrát za den.
- Řekněte ne na všechno, co nepodporuje vaše aktuální cíle.
- Osmdesát procent výsledků je dáno pouze dvaceti procenty činností. Zjistěte, které to jsou.
- Co není vaše silná stránka nebo zábava, outsourcujte.
- Dávkujte si práci do určitých dnů týdne podle opakujících se témat.
- Aplikujte pravidlo řeš jen jednou. Pokud nějaký úkol zvládnete do pěti minut, udělejte ho hned.
- Produktivita závisí na energii a soustředění, ne na čase.
Kevin všechny myšlenky ukazuje na konkrétních příkladech, a jestli jste freelanceři nebo manažeři, moc vám knihu doporučuji. A pokud byste chtěli další tipy na produktivitu a time management, najdete je v článku 15 tipů, jak si organizovat čas a být produktivní.
Super tip na knížku! Tu musím přečíst, děkuji za článek, Veru! 🥰 pracovně bojuju s tím, že moc nedokážu říct ne, tím si předělávám práci, asi je to i trochu podmíněno tím, že chci být se všemi zadobro. 😆 naštěstí o tom vím, tak se to dá zlepšovat. A taky mám tendenci pracovně řešit to, co moc nefunguje, což mě taky občas zažene tam, kam bych úplně nemusela. 🙈 Takže si píšu do to-read listu tuto knihu a nezlomné odhodlání 😆
Autor
Majdi, já mám taky velký problém říkat ne, ale čím dál tím víc chápu, že pokud tohle slovo nebudu používat, skončím brzo špatně 🙂 Dej pak vědět, jak se ti knížka líbila!