Zápisky z Osla || Průvodce & Tipy

Losos, krevety, hluboké lesy, skvělá káva, moře, déšť a nekonečný klid. Tak nějak bych popsala norskou metropoli, odkud jsem se před pár dny vrátila. Jak jsem ale slíbila, ani vy nezůstanete zkrátka a dnes vás vezmu do Osla s sebou. Takže se teple oblečte, nazujte holínky, do batohu sbalte plavky a jdeme na to!

Onsdag

Je něco kolem desáté večer a naše letadlo dosedá na norské letiště. Kolem mě je nezvyklé světlo, na těle mě zastudí chladný vítr a několik kapek deště. Předpověď nelhala. Zima a déšť, vítejte v Oslu!
O několik minut později už vystupujeme nedaleko našeho oslovského bytu, který jsme si pronajali přes Airbnb a snažíme se najít správnou adresu. Déšť mezitím zesílil tak, že pomalu ani nevidíme před sebe, a zoufale bloudíme ulicemi. Když už mi docházejí síly (a nervy též), žádáme o pomoc neznámou servírku, která nás ochotně dovádí až k nevysoké bílé budově číslo 45. Celá promočená jí děkuji a otevírám dveře do našeho norského království.
V krásném designovém bytě nás se sklenkou vína v ruce vítá pár naprosto božích gayů, zakreslují nám do mapy místa, která nesmíme vynechat, nejlepší nákupní ulice a podniky, kde prý dělají ty nejlepší snídaně. Co vám budu povídat, už se nemůžu dočkat následujícího dne!

Torsdag a nejlepší kafe v Oslu

Čtvrteční upršené ráno jsme začali šálkem kávy v Kulturhuset a odtud jsme zamířili rovnou do mé nejoblíbenější části Osla; čtvrti Grünerløkka. Tuhle část města, která je plná stylových podniků, posprejovaných zdí, starých továren a alternativních obchůdků, bych nazvala takovým malým Berlínem. Narazíte tady na originální umělce i nespočet hipsterů, kteří tu budou chillovat na břehu řeky nebo si vychutnávat tradiční srdcové vafle v jedinečných Mathallen.
Nejdříve jsme měli zamířeno do nejvyhlášenější oslovské kavárny Tim Wendelboe, kde jsem si v provoněné místnosti, hned vedle rozžhavené pražičky, vychutnala dokonalý filtr. Odtud jsme pak směřovali právě do slavných Mathallen, ráje všech foodies. V prostorách bývalých továren ochutnáte kuchyni z celého světa. Začít můžete norským lososem, zakousnout ho masitým burgerem, jako dezert zvolit slaďoučkou makronku a třeba vám ještě zbyde místo na japonské sushi nebo francouzskou palačinku. Najdete tu zkrátka vše, po čem vaše srdce touží.
Když se počasí trochu umoudřilo, vrátili jsme se zpět do centra a vystoupali na nádhernou pevnost Akershus. Ze starých kamenných hradeb jsme pak jen pozorovali moře a užívali si ten nekonečný klid, který je pro Norsko typický.
Večer jsem se sešla s Terezkou z blogu Sweet Melange, abych vyzvěděla nějaké perličky o Norech a životu v Oslu, ale hvězdy nakonec způsobily, že jsme skončily v přístavu, sledovaly zacházející slunce a hodiny probíraly smysl života, lásku a cestu ke štěstí. Jsem za tohle setkání opravdu moc ráda, byl to kouzelný večer.

Tim Wendelboe

Grünerløkka

Mathallen

Hendrix Ibsen Coffee

Terezka

oslo průvodce tipy restaurace muzea

Fredag aneb vodopády na kolech

Následující den jsme měli na celé dopoledne naplánovanou River Bike Tour. Sympatický Josh nám ukázal hlavní památky, skryté části Osla i nádherné vodopády a nechybělo ani parádní kafe, tentokrát v Hendrix Ibsen. Tenhle espresso bar, hned naproti Mathallen, se pyšní i originálním rozcestníkem kaváren, který najdete na fotkách. Super nápad!
Na oběd jsme zašli až na úplný konec Aker Brygge, populární části Osla, do baru Vingen. Můžete se tu zdravě najíst, vychutnat si skvělé kafe, nebo spojit návštěvu i s Muzeem moderního umění. Anebo jen tak relaxovat, pozorovat moře a dýchat chladný slaný vzduch, je to moc fajn!
Odpoledne jsme přečkali další déšť ve stylové kavárně Fuglen. Pokud budete někdy v Oslu, určitě si tohle místo nenechte ujít. Okouzlí vás retro design, pohodová atmosféra i výborná káva. A pokud jsem vás do teď nepřesvědčila, tak se tady zastavte až večer, kdy se celé místo mění na pulzující bar.
Posilněni kofeinem jsme sedli na metro a dojeli až ke slavnému skokanskému můstku Holmenkollen, kde jsme výtahem vystoupali až na samotný vrchol. Před očima se nám rozprostřelo Oslo v celé své kráse. V zádech nám šuměly husté lesy, barevné chatky zářily v zelených kopcích a já jen s otevřenou pusou pozorovala tu nádheru. Po chvíli tranzu jsme si ještě prohlédli muzeum lyžování a vydali se zpět do ruchu města.
Večerní slunce jsme si pak vychutnali na střeše ikonické Opery, která má připomínat ledovec, jak nám vysvětlil Josh, a s dalším dešťovým mrakem jsme se vydali domů. Byl to fakt parádní den, to né, že ne.

Opera

Rozcestník kaváren

Vingen Bar

Jedinečný Fuglen

Lørdag, moře a sudy krevet!

Sobotní ráno jsme začali v další vyhlášené kavárně Mocca kaffebar, kde jsme si zatím v blažené nevědomosti naplánovali celičký den. O hodinu později, kdy jsme se prodírali potoky vody na muzejní ostrov Bygdøy a naše deštníky připomínaly jen polámené hromosvody, jsme byli nuceni naše plány přehodnotit a navštívili jsme nakonec jen kryté muzeum polární lodi Fram.
Celí promáčení jsme pak nasedli na loď do centra Osla a vydali se brouzdat po skrytých obchůdcích kouzelné Grünerløkky. Náladu mi zlepšila jak další skvělá návštěva Tim Wendelboe, tak výborné tapas v Delicatessen tapasbar. A samozřejmě i množství alternativních krámků plných minimalistické skandinávské módy i parádních kousků z druhé ruky. Tady bych strávila klidně celý den.
Jak už je v Oslu zvykem, odpoledne se obloha náhle opět rozzářila, tak jsme na nic nečekali a sedli na tramvaj směr slavný Vigeland Park. Jedná se o největší sochařský park na světě, který vytvořil jediný umělec, a obdivovat tu můžete třeba obří monolit, nebo pořádně naštvaného malého chlapce a jeho zlatou ručičku.
Navečer jsme pak nastoupili na palubu lodi a vydali se na tříhodinovou plavbu kolem Oslo Fjord. Za zvuku živého Blues jsme si pochutnávali na obřím krevetovém bufetu, pozorovali neklidné moře, tančili a užívali si tu skvělou atmosféru, která na lodi byla. Rozhodně další zážitek, který všem v Oslu doporučuji!

Delicatessen Tapasbar

Vigeland Park

Søndag patří Grünelocce!

Líné nedělní ráno jsem se doopravdy probudila až v Supreme Roastworks, kdy jsem vypila své první kafe z rukou loňského vítěze Mistrovství světa v přípravě filtrované kávy, Odd-Steinara Tøllefsena. (Což jsem bohužel zjistila až doma…) a celé dopoledne jsme si pak užili opět ve čtvrti Grünelokka, kde se každou neděli koná autentický blešák.
Na druhý pokus jsme se později vypravili na muzejní ostrov, tentokrát za účelem probádat Folkmuseum. Tohle norské lidové muzeum mi trochu připomínalo loňskou návštěvu stockholmského Skanzenu, ale v menším provedení. Nechyběla ukázka tradičních tanců, pekařka připravující tradiční chléb a spousta dřevěných domečků, které dohromady vytvářejí dokonalou iluzi pohádky. Moc milé místo.
Oběd jsme pojali v duchu Asie, v údajně nejlepší restauraci svého druhu, Asia Akker Brygge. Ceny jsou tu i díky skvělé poloze hned na promenádě o něco vyšší, ale co v Norsku není, že?
A nedělní večer v Oslu patří jednoznačně opět Grünelocce, přesněji originálnímu baru Blå, kam jsme také (za dalšího deště) vyrazili. Tohle místo leží hned vedle řeky a chillovat sem chodí snad celé mladé Oslo. A já se vůbec nedivím, atmosféra je tu parádní!

Blå Bar

Mandag a poslední oslovský chvíle

Poslední (jak jinak než upršené) ráno jsme pojali v trochu klidnějším duchu. Navštívili jsme kavárnu Java Oslo, kde prý začínali skoro všichni zdejší coffee people, vyrazili jsme na závěrečné nákupy a s nepatrným smutkem v očích jsme si užívali poslední oslovský chvíle.
Krátce před odjezdem na letiště jsme zašli na nejvyhlášenější hummus v Oslu do podniku The Kasbah a musím potvrdit, že lepší jsem opravdu nikdy neměla. Připočtěte k tomu přátelskou atmosféru, posezení jak někde v obýváku a máte ráj na zemi… sbohem Oslo!

The Kasbah

A co bych vám řekla na závěr?

Všichni Norové, jak studenti, tak postarší generace, mluví skvěle anglicky. Všechno v Oslu je třikrát dražší než u nás. Alkohol ještě víc. V létě pořád prší. Celé Oslo je plné soch. A všude je neuvěřitelný klid.

Jsem opravdu moc vděčná, že jsem se mohla podívat do dalšího z měst, jehož jméno sice všichni známe, ale jinak o sobě moc vědět nedává. Jsem ráda, že mi opět praskla další bublinka předsudků a nepravdivých představ, které jsem o Norsku měla, a doufám, že tohle setkání nebylo poslední!

A jak se Oslo líbí vám? Byli jste někdy v Norsku nebo v některé ze severských zemí? Láká vás Skandinávie?

Mějte se nádherně,

Veronika

21 Komentáře

1. 12.8.2016 / 18:00

Do Osla by som sa raz rada pozrela 🙂 Krásne fotky aj článok!

Pozývam ťa na letnú Giveaway, ktorá práve prebieha na mojom blogu 🙂
    Hello, my name is Ev

2. 12.8.2016 / 19:19

Norsko je země, kterou bych někdy určitě ráda navštívila – vlastně už, buď tento, nebo příští rok. Mě především láká norská příroda, Oslo mě předtím nelákalo skoro vůbec, ale po tomhle článku a zvlášť při pohledu na tyto krásné fotky, mám chuť někdy navštívit i Oslo samotné.

• 14.8.2016 / 18:35

Určitě si chci v budoucnu také projet norskou přírodu a vidět všechnu tu nádheru mimo město:)

3. 12.8.2016 / 19:19

Naprostá nádhera! Oslo mám na svém must visit listu, takže doufám, že co nejdřív! Zrovna se mi odtud vrací kamarádka, takže se nemůžu dočkat, až bude vyprávět))

Christinalichi.com

4. 12.8.2016 / 20:42

Wau to je nádhera, úžasné město. Stojí za návštěvu.

5. 13.8.2016 / 10:31

Krásný město. Taky se tam chystám, a tys mě krásně navnadila! Miluju Skandinávii. Mimochodem – jaké předsudky jsi měla o Norsku? Docela by mě to zajímalo, protože jsem zatím žádné neslyšela. Ani o Norech, ani o Norsku 🙂

• 13.8.2016 / 11:10

Nemyslím jen špatné předsudky:) Ale zkrátka představu, kterou jsem si v hlavě automaticky vytvořila, tomu se nikdy neubráníme:) Myslela jsem, že je Oslo mnohem větší a živější, opravdu mě zaskočil ten klid:) A neustálý déšť taky:D)

6. 16.8.2016 / 14:10

Moc krásný článek! Je vidět, že sis s ním dala práci. Já bych ráda viděla Island, Stockholm, Oslo a Kodaň z těch severních zemí.

7. 19.8.2016 / 19:07

Skandinávie mě láká hodně, ale nikdy jsem ji zatím nenavštívila. Mám z cestování trochu strach, protože anglicky umím jen hodně špatně. Ale alespoň jsem podnikla krásný výlet pomocí fotek – moc se mi líbí, jak o svých toulkách vyprávíš a jak nikdy nezapomeneš, kde jsi měla kávu.
    Mě by nejvíc lákala muzea umění. Skandinávci mají skvělý vkus na moderní umění, už jen to, že Operu v Sydney navrhl Dám je to ho důkazem. Měla jsem několik let dějiny umění a vždy jsem si psala do sešitu, jaké galerie bych chtěla navštívit. Zatím jsem ale nepotkala nikoho, kdo by se mnou tenhle galery trip bych ochotný podniknout. Ne každého tyhle věci berou tak, jako mě 🙂

• 23.8.2016 / 9:06

Péťo, z angličtiny strach neměj, vždycky se nějak domluvíš:) Ať už pomocí obrázků nebo pantomimy:) A zkus třeba nějaká fóra na internetu, kde určitě narazíš na nějakého společníka na galery trip:)

8. 23.8.2016 / 8:56

mě se líbí jak si dokážeš krásně zmapovat ty úžasný kavárny a pak jedeš na jistotou 🙂 pro mě je to vždycky tak složitý najít někde dobrý kafe, že si pak většinou ani žádný nakonec nedám 😀

• 23.8.2016 / 9:04

Katie, tomu se chci právě vyhnout:) Skrze kavárny zároveň i poznávám místní lidi a město z trochu jiné stránky a to mám moc ráda:) A zároveň se s vámi chci o všechny tipy podělit i tady, abyste si návštěvu pak taky užili!:)

9. Anonymní
    28.8.2016 / 13:02

Verčo jakým foťákem fotíš? 🙂 vím že jsi to někde psala ale nedohledala jsem se