17 tipů na letní čtení

17 tipů na letní čtení

Jak už pravděpodobně víte, knížky jsou nedílnou součástí mého života. Každý večer před spaním si přečtu několik stránek a je to takový můj malý usínací rituál. Poslední roky čtu teda převážně knihy týkající se marketingu, ale řekla jsem si, že si v létě trochu oddychnu a konečně se vrhnu i na beletrii, kterou teď neustále odkládám. A jelikož vás tipy na knížky vždycky zajímají, rozhodla jsem se s vámi dnes sdílet seznam toho, na co se během letních měsíců chystám. Seznam je to celkem obsáhlý, tak už to nebudu déle natahovat a jdeme na to!

  • HotýlekNěkteré věci jakoby existovaly mimo čas. Zůstávají stejné navzdory dějinám, válkám, totalitním režimům i počasí. Takový je i hotel pana Leopolda, vlastně spíše hodinový hotýlek, založený v dobách první republiky a nabízející potěšení a rozkoš pánům za protektorátu a dokonce i poté, co ho znárodnili komunisté. Oč více přímočaré lásky ale nabízely hotelové pokoje, o to osudovější a dramatičtější vztahy se odehrávaly v rodině majitele a posléze správce.
  • Faktomluva – Máte pocit, že se stav světa zhoršuje anebo se dokonce řítíme do záhuby? Pak patříte k většině, která se mýlí. Budete-li se zajímat o fakta, zjistíte, že je to trochu jinak. Vlastně ne trochu. Je to naopak.
  • Láska pro samoukyNový život, noví muži. Tak proč si připadám jako stará kráva? Manuál přežití hodné holky ve světě digitálního randění Jak se liší randění v osmnácti a ve čtyřiceti? Vlastně skoro nijak. Ve čtyřiceti jste pořád stejně nejistí a zmatení jako v osmnácti, jenom už to nevypadá tak roztomile. Klára se o tom přesvědčí, když ze dne na den skončí její manželství a ona se znovu ocitne v nepředvídatelném světě singles. Zažije pár katastrofických schůzek, poprvé v životě zjišťuje, jak vypadá seznamování přes Tinder, Facebook, Messenger a Instagram, a že trapasy online jsou stejně trapné jako ty skutečné.
  • Jak se budují značky – Kniha přináší odpovědi na klíčové otázky, které pracovníci marketingu řeší každý den. Otázky typu: jak podpořit růst a stabilitu značky, jak funguje reklama, jakou částku je potřeba vložit do propagace, vyplatí se věrnostní programy, jsou zákazníci loajální. Kniha přináší výsledky desítky let trvajících výzkumů srozumitelnou formou pro všechny obchodníky. Je to první kniha svého druhu, která prezentuje zákonitosti obchodu a propagace. Nejvýraznějším kladem této knihy je, že pravidla a zákonitosti v ní fungují v různé době i v různých částech světa.
  • Proč spíme – Kniha předního světového neurovědce Matthewa Walkera odkrývá nejnovější poznatky z výzkumu spánku. Poprvé v historii dnes věda dokáže zodpovědět, proč vůbec spíme, jak spánek prospívá našemu tělu a mozku a proč má spánková deprivace tak ničivé následky. Walker fascinujícím způsobem objasňuje vliv spánku na logické rozhodování, učení a paměť, na seřizování našich emocí a imunitní systém, ale i metabolismus a chuť k jídlu.
  • Psychologie médiíOd novin po sociální sítě hrají masmédia obrovskou roli v utváření způsobu, jakým nahlížíme sami sebe i ty druhé. Autor této poutavé knihy David Giles, který je lektorem psychologie médií při britské University of Winchester, zkoumá naše vztahy s médii, zabývá se účinky reklamy, adorací celebrit a vlivem médií na chování lidí. Studentům, odborníkům v praxi i zájemcům o mediální svět tento úvod do psychologie médií pomůže odhalit, v jaké míře a jakým způsobem média zasahují do našich životů.
  • Začněte s PROČ – Začněte s PROČ je kniha pro čtenáře, kteří sami podnikají, budují, vedou či teprve plánují, že se do něčeho pustí. Pokud principy zlatého kruhu správně uplatníte, stanete se sami přínosem pro malé i velké podniky, neziskové organizace i politické strany. Takže, proč vaše společnost vůbec existuje? Zdánlivě jednoduchá otázka… ale pokud si na ni umíte odpovědět, změní vše.
  • Uber a Airbnb mění světPřed deseti lety by nám spát u cizích lidí doma nebo nastoupit k cizímu člověku do auta připadalo bizarní a nebezpečné. Dnes je to ale běžná praxe, podobně jako nakupování online. Společnosti Uber a Airbnb zahájily novou éru: mění pravidla, nutí vlády přehodnotit zákony regulující podnikání a změnily přístup k cestování. Bestsellerová kniha amerického novináře rozebírá novou generaci podnikatelů ze Silicon Valley, kteří za pomocí moderních technologií narušují zaběhané konvence celých spotřebních odvětví. Po Stevu Jobsovi a Billu Gatesovi přichází Travis Kalanick z Uberu a Brian Chesky z Airbnb. Jak se jejich vlivem mění svět, ve kterém žijeme?
  • Důmyslné umění, jak mít všechno u prdelePřestaňte být za každou cenu pozitivní a staňte se lepšími a spokojenějšími lidmi! Po desetiletí do nás všichni hučeli, že pozitivní myšlení a přístup jsou klíčem ke šťastnému a plnohodnotnému životu. „K čertu s pozitivismem,“ říká Mark Manson. „Buďme upřímní, když něco stojí za hovno, tak si to přiznejme a naučme se s tím žít.“ Manson argumentuje, opírajíc se o seriózní vědecký výzkum (okořeněný mnoha trefnými vtípky), že náš eventuální „lepší život“ nezáleží na schopnosti proměnit kyselou chuť citronu na slaďoučký dortík, ale že mnohem pragmatičtější je se s kyselou chutí v žaludku naučit žít. Lidské bytosti jsou omylné a mají své limity. Ne každý může být výjimečný, jsou vítězové i poražení a nemusí to být vždy jejich chyba. Manson radí, jak rozpoznat své limity a smířit se s nimi. Nejdůležitější je poznat, které věci jsou pro nás opravdu důležité – no a ty ostatní se můžeme v klidu vykašlat.
  • HanaTřetí román úspěšné Aleny Mornštajnové. Pokud existuje něco, co prověřuje opravdovost lidského života, pak je to utrpení. A existuje-li něco, co život znehodnocuje, pak je to utrpení, které člověk působí druhým. Je zima roku 1954 a devítiletá Mira se napříč zákazu svých rodičů vypraví k řece jezdit na ledových krách. Spadne do vody, čímž se její neposlušnost prozradí, a je za to potrestána tak, že na rodinné oslavě nedostane zákusek. Nevinná příhoda z dětství však pro Miru znamená zásadní životní zvrat. Následuje tragédie, která ji na dlouhá léta připoutá k nemluvné a depresivní tetě Haně a poodhalí pohnutou rodinnou historii, jež nadále popluje s proudem jejího života jako ledová kra. Příběh, vycházející ze skutečných událostí, popisuje Alena Mornštajnová ve strhujícím tempu a se smyslem pro dramatičnost, až má čtenář pocit, že sleduje napínavý film. Zůstává jen otázka, zda se kra osudu nakonec přece jen rozpustí…

A aby toho nebylo málo, tak tady ještě přikládám pár tipů na knihy, které jsem už přečetla a myslím, že by vám rozhodně neměly uniknout;

  • Média, lži a příliš rychlý mozek – Jak jsme manipulováni a nevíme o tom? Co jsou to hoaxy?Ukazují média svět takový, jaký skutečně je? Proč nám politici lžou? Co je to mediální gramotnost? Proč je potřeba kritické myšlení? A jak si s námi zahrává mozek? To jsou jen některé z aktuálních otázek, na které najdete odpovědi v této knize. Jejím autorem je spoluzakladatel webu manipulatori.cz, který se snaží podporovat nezávislé a kritické myšlení a odkrývat mediální lži.
  • Tržiště – Představte si, že stojíte na tržišti a pozorujete hemžení kolem… K jakému stánku se vydáte nejprve? A pokud byste se rozhodli jinak, změnilo by to nějak běh následujících událostí? A čí osudy se tu proplétají? Deset postav, deset úhlů pohledu, jak vyprávět jeden příběh: to je Tržiště Petra Hugo Šlika. Tento „román na přeskáčku“ vtahuje do děje každého jednotlivého čtenáře a dává mu možnost spoluvytvářet vyprávění. Začněte číst od jakékoli kapitoly a libovolně přeskakujte, kam se vám zlíbí. Jako na opravdovém tržišti.
  • Vyluxusované mozky – Marketingový vizionář a autor marketingových bestsellerů se více než dvacet let pohyboval v prvních liniích válek značkových produktů. V knize podává zasvěcený pohled zevnitř odvětví, soustřeďuje pozornost do vlastních řad a přibližuje psychologické triky, pasti a úskoky, kterých firmy a jejich marketéři využívají k ovlivňování zákazníků, aby je přiměli k nákupu.
  • Jedenáct minut – Za mě jedna z nejlepších knih, kterou jsem od Coelha četla.
  • Guerillový marketing – Velmi čtivá kniha na mnoha příkladech z praxe vysvětluje všechny možnosti guerillového marketingu, od komunikační politiky přes analýzu cílové skupiny, rozvoj strategií guerillového marketingu, zapojení a trvalého získání zákazníků, využití internetu až po práci s médii.
  • Pekárna v Brooklynu – Oddychová knížka vyprávějící příběh Sophie, která doufá, že ji její přítel James už brzy požádá o ruku. Jenomže všechno dopadne jinak a Sophie se rozhodne přijmout stáž v americkém časopise. Odjezd do New Yorku je pro ni spíš útěk než životní příležitost. Naplno se vrhne do práce a nemyslí na nic jiného. A už vůbec ne na lásku. Ubytuje se nad maličkou pekárnou sympatické Belly, která peče ty nejúžasnější dortíky v celém Brooklynu. Spřátelí se a Sophie začne volný čas trávit v její pekárně a pomáhá jí s pečením sladkostí i svatebních dortů. Jenže Bella má bratrance Todda, obletovaného, šarmantního a naprosto neodolatelného. Má jen jednu chybu – odmítá jakýkoliv vážný vztah. Jenže ten nehledá ani Sophie, takže jejich přátelství zdánlivě nestojí nic v cestě…
  • Myšlení, rychlé a pomalé – Kniha, kterou by si měl přečíst úplně každý. Více jsem se vám o ní rozepsala v tomto článku.

No a pokud si teď říkáte, kde na to čtení má člověk pořád brát čas, mám pro vás ještě jeden bonusový tip. Martinus před pár dny přišel s naprosto geniální myšlenkou, jak nám věnovat více času na čtení, a vyhlásil soutěž, ve které výhercům daruje čas na to, aby si mohli číst. Jak to celé funguje se dozvíte tady a jediné, co musíte pro účast v soutěži udělat, je do 30. června vytvořit objednávku na cokoliv, na co budete mít zrovna náladu.

Tak vám přeju hodně štěstí, spoustu přečtených knih a připomínám, že knižní tipy pravidelně ukládám i do Výběrů na mém Instagramu. Jo, a abych nezapomněla, až vyhrajete to moře času, popadněte Prague Coffee Guide a vydejte se s knížkou do nějaké z pražských kaváren. Je to totiž moc fajn!

Jaké knihy doporučíte vy mně? Na co se v létě chystáte?

Veronika ♥

10 Komentáře

  1. 26.5.2019 / 12:56

    Četla jsem Hanu i Hotýlek, rozhodně doporučuju :)! Lásku pro samouky si chci přečíst taky. Co bych ti doporučila? Určitě něco od Hartla (Prvok, Šampón, Tečka a Karel, Okamžiky štěstí….), od Aleše Palána (Raději zešílet v divočině, Miss Exitus), nebo taky třeba Skoncovat s Eddym B.

    Můj seznam knížek je pořádně dlouhý, myslím, že do důchodu mám co číst 😀

  2. 27.5.2019 / 8:48

    Uži si čítanie, zoznam vyzerá veľmi zaujímavo a knižné tituly tiež. Zaujala ma kniha Psychologie médií, pretože študujem masmediálnu komunikáciu a táto kniha vyzerá zaujímavo, takže si ju pridávam na wishlist 🙂

  3. Denny
    29.5.2019 / 9:05

    Ahoj, prosím neber to tak, že bych chtěla prudit, jen už jsem si párkrát všimla, že místo Vyluxusované mozky píšeš Vyluxované mozky. Každopádně jsem si tuhle knížku na tvé doporučení přečetla a je super, děkuji za tip ?

  4. 29.5.2019 / 15:51

    Veľmi zaujímavé knihy. Mňa hneď na prvý pohľad zaujali Jedenásť minút a Pekáreň v Brooklyne <3

    • 2.6.2019 / 15:30

      Jedenáct minut je opravdu skvělá kniha, hodně ve mně zanechala. Krátce po jejím dočtení jsem jela do Amsterdamu a když jsem šla na tour po Red Light District, byl to fakt silný zážitek:) A Pekárna v Brooklynu je příjemná oddychovka:)

  5. Péťa
    5.6.2019 / 18:15

    Zrovna čtu knihu Jak mít vše u *rdele. Je fakt dobrá, osvobozující a vtipná. Ze začátku to vypadá na lehké čtení, ale nakonec je to trochu psychologie a dost trefné na dnešní dobu. Doporučuji 🙂
    Péťa

Napsat komentář:

Accessibility Toolbar


Copak hledáte?