Nástroj ďábla

Nástroj ďábla

Neslíbatelná, hydratující, vyživující, matná, lesklá, krémová. Celý život hledáme tu pravou. Rtěnku, která souzní s naší osobností, životním stylem nebo představou ženy, kterou bychom se chtěly stát.

Rtěnka, snad jediný kosmetický produkt, který nám jedním tahem dokáže zvýšit sebevědomí a povýšit náš celkový vzhled na úplně jinou úroveň, dnes slaví svůj mezinárodní den. Kde se vzala a co o ní vlastně víme?

Trocha historie

Příběh rtěnek se začal psát zhruba před 5 tisíci lety na toaletním stoku sumerské královny města Ur na území dnešního Iráku. Patřila k významným osobnostem jedné z nejstarších civilizací v Mezopotámii a klíčovým prvkem jejího vzhledu byly výrazně zbarvené rty. O ty se v té době staral drcený prášek z různých hornin nebo drahokamů.

V průběhu historie se pak osud rtěnky vyvíjel různě – ve starověkém Egyptě nosili rtěnku jak ženy, tak muži, ve středověku byly rudě nalíčené rty spojovány s ďáblem a bylo na ně nahlíženo jako na poznávací znamení prostitutek a žen nižších tříd. Velkého boomu se rtěnka dočkala v 16. století za vlády královny Alžběty I., která věřila v její léčivé účinky, a ve 20. století se nalíčené rty staly symbolem osvobození žen, kdy ji za svou přijalo hnutí sufražetek i hollywoodské hvězdy. Dnes rtěnku používají ženy po celém světě a patří mimo jiné k jednomu z ekonomických ukazatelů recese.

Co dál?

  • První rtěnku v pevné podobě vynalezl v 10. století fyzik, chemik a lékař z Andalusie Abu al-Qasim al-Zahrawi, známý také jako Abulcasis. Šlo o tyčinku ze směsi parfému a barev, která se lisovala do speciálních forem.
  • Královna Alžběta I. věřila, že rtěnka má léčivé schopnosti, a ve chvílích, kdy byla nemocná, s ní rozhodně nešetřila. V době své smrti prý měla na rtech dokonce více než centimetrovou vrstvu rtěnky.
  • Univerzita v Manchesteru provedla studii, podle které se muži déle dívají na ženy s rtěnkou než na ženy s nenalíčenými rty. Nejvíce fascinující je pro ně rudá rtěnka, v průměru ji sledovali více než 7 vteřin, růžová rtěnka jejich pozornost přitáhla na 6,7 vteřiny. Ženy s nenalíčenými rty je oproti tomu dokázaly upoutat jen na 2,2 vteřiny.
  • Nejvíce rtěnek se prodává na podzim, kdy je pochmurné a depresivní počasí.
  • První vysouvací rtěnka spatřila světlo světa v roce 1915 a uvedla ji na trh značka Guerlain.
  • Největší boom zaznamenaly rtěnky ve zlaté éře Hollywoodu. K nejslavnějším popularizátorkám patřily Greta Garbo, Joan Crawford, Marilyn Monroe nebo Elizabeth Taylor.
  • Až 82% žen si bez rtěnky připadá jako nahá.
  • Efekt rtěnky – tak je nazývaný fenomén, kterého si v roce 2001 všimnul Leonard Lauder. Ženy si podle tohoto principu nakupují rtěnky více v období krize. Důvodem je jednak prostá touha udělat si radost za poměrně nízké náklady, ale také hluboce zakořeněná potřeba zvyšovat svou atraktivitu, která může přispět k nalezení muže, jenž ženu v těžkém období zabezpečí.
  • Na začátku 20. století si americké sufražetky barvily rty jako symbol emancipace.
  • Jedna rtěnka vám vystačí až na 280 použití.

A jakou bych vám doporučila? Jednoznačně Yves Saint Laurent Rouge Pur Couture The Bold.

Napsat komentář:

Accessibility Toolbar


Copak hledáte?