Když jsem vám sepisovala předchozí článek, ani zdaleka jsem netušila, jakou lavinu spustí. Jak moc mi všechny ty nádherné komentáře, osobní příběhy, zprávy a maily, které mi od té doby posíláte, pomohou zvládnout poslední dny. Pořád nemůžu uvěřit tomu, že je mezi vámi tolik lidí, co mi věří, podporuje mě v těžkých chvílích a věnuje svůj čas tomu, aby mi zvedlo náladu.
Zas a znovu jsem si uvědomila, že blogování je něco, co z celého srdce miluju. Ač mě to často stojí spoustu sil, nemám tolik času na své nejbližší a z nekonečných mailů mi občas vstávají vlasy hrůzou, neměnila bych. Víc než před třemi roky jsem se rozhodla, že se vydám na tuhle dlouhou cestu, a během posledních měsíců si konečně začínám uvědomovat, že všechna ta energie, kterou jsem do plnění mého malého snu vložila, nebyla zbytečná. Že tu opravdu jste. Čtete mé řádky, sledujete mě na Instagramu a vidíte svět tak, jak ho vidím já.
A já bych vám tu proto dnes chtěla za to všechno moc poděkovat. Věřte mi, že si čtu každou zprávu, komentář i mail, který mi pošlete. Že nebloguji jen kvůli spoluprácím a nablýskaným blogerským eventům. To všechno jsou jen moc příjemné odměny, které alespoň zčásti vykompenzují všechen ten čas, který bychom jako blogerky věnovaly normální práci.
Ono totiž, i když se to na první pohled nemusí zdát, i my musíme z něčeho platit nájem, složenky a nákupy v Albertu. Fakt. Ale na téma spoluprácí se vám tu dnes dlouze rozepisovat nechci. Jen vás chci ujistit, že za vším, co vám doporučím v rámci sponzorovaných příspěvků, si pevně stojím. Že bych nikdy nevzala nic, co by mi bylo proti srsti. Že bych vám nikdy nedoporučila něco jen kvůli tomu, že mi za to někdo zaplatil.
Všechny spolupráce si opravdu pečlivě vybírám a doufám, že budou přínosné i pro vás. Že díky nim objevíte zajímavá místa, značky i produkty. A hlavně, že mi věříte, že postoj, který vůči nim zaujímám, je jen a jen můj. Jakmile mi něco jen trošku nesedí, nejdu do toho. Na druhou stranu, pokud mě osloví značka, jejíž produkty bych si stejně koupila, nevidím důvod, proč se s vámi o své dojmy nepodělit.
Proto si vždy, když zvažuji novou spolupráci, představuji jakýsi trojúhelník, na jehož koncích jste vy, klient a já. A výhody, které by měla spolupráce přinést, musí být přínosné pro všechny strany. Přes to prostě nejede vlak.
Je mi však jasné, že jelikož se už pěkně dlouho pohybuji jen v úzkém okruhu lidí, co sdílí podobné názory a postoje, můžu mít pohled na influencer marketing a vše s ním spojené trošku zkreslený názor. Proto by mě teď opravdu moc zajímalo, jak se na spolupráce, ať už placené, nebo neplacené, díváte vy.
Měli by podle vás blogeři sponzorované příspěvky označovat? Jak? A věříte článkům a příspěvkům, které nesou označení #ad?
Budu se moc těšit na vaše komentáře a ještě jednou z celého srdce děkuju, že tu se mnou pořád jste.
Veronika ♥
Zajimavy clanek. Me to na jednu stranu prijde dulezite oznacovat spoluprace, at uz placene nebo ne. Na druhou stranu si rikam, ze to je prece uplne jedno. Jakoze, koho ma zajimat, jestli za to dostaneme zaplaceno nebo ne? Myslim si, ze je dulezite prijimat spoluprace jen tehdy, pokud za tim produktem vazne stojis a byt uprimna a pokud to jses, tak podle me muze byt kazdymu jedno, jestli za to dostanes penize nebo ne. 🙂
Sandra
Autor
Přesně tak, základ je brát jen to, za čím si bloger stojí:) Ale sponzorované příspěvky by se podle mě označovat měly, jen mě občas mrzí, že mnoho lidí si myslí, že jakmile je u něčeho #ad, je to automaticky lež…
Myslím že by lidi měli označovat spolupráce, protože i reklamy v televizi jsou označené jako spolupráce 😉 Naopak se mi nelíbí názor, že by člověk neměl brát spolupráce, protože už samotný blog mu platí. Normální bloger by se z tohohle „platu“ asi těžko uživil, takže spolupráce jo, ale označovat 😉
Autor
Děkuju, přesně to jsem chtěla slyšet!
Skvělý článek 🙂 za me rozhodne #ad označovat. Ne proto ze chci vědět za co ma kdo peníze, ale chci vědět, co je reklama. Když je reklama dobre udelana/ pochází od cloveka, co me zajímá, nic to nemění na tom, ze si ji rada přečtu, nebo shlédnu a o produktu se něco dozvim. Co vsak bytostne nesnasim, když lidé dělají reklamu, občas ještě zdůrazňují , ze nejdou zaplaceni a pak z toho reklama vyleze. Například nejmenovana modelka doporučující kosmetiku ze sve zkušenosti. Po mrknutí na jejich stránky všude její tvář, takže ne, nevěřím, ze toto není spoluprace ? zkratka nevidím důvod, proč nebýt fer 🙂 jak rikas, všichni (normální) lide pochopí, ze taky platite účty.
Autor
Tak to mi už přijde jako vrchol pokrytectví… Děkuju za názor!:)
Já si nejsem jistá, zda jsme si všichni na #ad zvykli, jako čtenáři, chtělo by to nějaký pěkný český hashtag, třeba něco jako #spoluprace nebo tak k tomu, podle mě to zní líp a každý to pochopí, ale to je jedna věc. Další věc, ve ktery se nevyznam, je forma spolupráce, je mi upřímě jedno, zda za to blogerka dostala peníze nebo haldu kosmetiky, hlavní je, že to označí, prostě řekne, že je to domluvený. U článku to samozřejmě jde i opsat, třeba malým písmem na začátku nebo i na konci celou větou, to se mi dost líbí (ne ani mi nevadí, že ten článek čtu bez toho vědomí, protože jsem ho četla protože mě zajímal a to označení na konci je proto, že ze mě blogerka nedělá … ). Podle mě to prostě je poznat, jestli si blogerka tu spolupráci vybrala nějak vhodně a nejde jen o to, co ona dostane. A poslední bod, pokud to jde, tak tam připsat i tu firmu a klidně na ní rovnou dát odkaz, jsem si všimla, že někdy blogerky zabalují ty spolupráce do článků, který nejsou jen o tom a je tam víc produktů, míst a podobně, což není špatně, ale nesmí tam jen napsat: placená spolupráce. Musí být nějak, jakkoliv poznat, o co se jedná.
Autor
Magdi, to je určitě super postřeh, děkuju! V Elite Bloggers označujeme všechny placené spolupráce a to i včetně článků:) Jen se právě často setkávám s tím, že jakmile čtenář vidí, že jde o spolupráci, ani si článek nepřečte, protože v něj ztratí důvěru…
No, to právě vím a je to super, ale někdy jsem prostě i u vás viděla, že nějaký článek měl víc věcí v sobě a já se ptala, co je vlastně teda placený. Jako ne, že by mi šlo o to, abych do toho rýpala, ale prostě by to tam mělo logicky být. Jinak jako s tou nedůvěrou, já vím, že je to v podstatě to samý, ale myslím, že označení reklama má mnohem víc negativních konotací a je lepší ta spolupráce nebo sponzoring (nejsem odborník, zda se to dá zaměňovat), a u článku to fakt rozepsat, jak jsem řekla. Jsem si hned vzpomněla na nový článek od Dom by Dom, to se moc líbilo, jak to tam lidsky rozepsala proč a jak a označila, odkaz všechno a celé to zakomponovala do prvního odstavce. To jsem dočetla celý a ráda si prohlédla fotky, protože mě to nijak neiritovalo a jsem si jistá, že většina lidí to bude mít podobně. 🙂
Autor
Právě proto moc děkuju za skvělý postřeh, určitě to v hubu nadhodím:)
Podľa mňa je etické, ak bloger post označí danym hashtagom sponzorovanu spoluprácu, je tiež novou formou novinára a správny novinár sa ma riadiť etickým kódexom, ktorý hovorí o tom, že je novinár povinný oboznámiť čitateľa s reklamou. Ak si bloger cti etické princípy, presne ako píšeš, vyberá si spolupráce, s ktorými je stotožnený 🙂 myslím, že to je základ. Pokiaľ splní tieto kritériá, je to cítiť, dobre sa sleduje, číta, má úspech 🙂 u teba to tak je, rada ťa sledujem 🙂
Autor
Tak to jsem moc ráda:) Děkuju za názor!
Já jsem studovala mediální studia, kde jsme si říkali že každá reklama musí být označená, a s tím se ztotožňuji dodnes. Pak přišly blogy a Instagram (a další SS) a prostě se to začalo přehlížet, což mi vadí. Chápu to i z druhé strany, ale podle mě není tak složité přiznat, že s někým spolupracuji, kor když vím, že si za tím stojím.
BTW ale #ad mi taky nepřijde ok, zrovna nedávno jsem si pročítala nějaký průzkum, kde bylo prokázáno, že okolo 80 % dětí a mladistvých nedokáží reklamu poznat z tohoto hashtagu, což si myslím že není správně. Ještě ve chvíli, kdy reklamy na dětské publikum nejsou dovolené. 🙂 Vím, že to není třeba až tak tvůj případ, píšu to všeobecně 🙂
Hezký den!