Když jsem, radši ani nepočítám, kolik let zpátky, psala bakalářku na téma influencer marketing v České republice, můj cíl byl jediný: dát lidem z oboru text, který marketérům pomůže vymýšlet a realizovat kampaně, které dávají smysl. Značkám, influencerům a v neposlední řadě i samotným koncákům. Kampaně, které značky nedělají proto, že „všichni spolupracují s influencery, tak my musíme taky“, ale proto, že jsou strategickou součástí komunikačního mixu.
A i když od mých státnic uplynulo už několik let a v Česku vzniklo nespočet agentur a oddělení specializujících se na influencer marketing, stále mám z pozice marketéra i influencera zároveň pocit, že jsme se moc daleko nedostali. Nad některými nabídkami spolupráce, které mi chodí od (zpravidla juniorních) influencer marketing manažerů, často jen nevěřícně kroutím hlavou, a kampaně, co občas vidím na sítích, jsou špatně jak po stránce legislativní, tak po brandové a komunikační.
Zkrátka a dobře, profesionalizace influencer marketingu se u nás bohužel stále nekonala. A s kampaněmi, které letos sbíraly ceny v Cannes, se v Česku nemůžeme ani srovnávat. Ať už z toho důvodu, že influencer marketing vnímá pořád řada klientů i agentur za podřadný, a tudíž na něj nevyhrazují dostatek financí (na budgety pro influencery i na zaplacení kvalitních influencer marketing specialistů), tak proto, že v médiích se k influencer marketingu vyjadřují lidé, kteří o něm neví zhola nic. Agentury dál využívají nevědomosti všech zúčastněných a ojebávají klienty i naivní influencery, instagramový účet @svetinfluenceru pod záminkou boje za zkvalitnění prostředí influencer marketingu jen honí ega jeho správců a zbytečně přiživuje všudypřítomnou nenávist a slovo influencer je nadále víc nadávka, než označení profese, která vyžaduje spoustu práce, zodpovědnosti i know-how.
Přitom to jde dělat jinak. Podstatně líp. A čest výjimkám, které už teď influencer marketingové kampaně, které jsou fér k influencerům, k jejich sledujícím, a které dávají smysl v celkovém marketingovém mixu značek, dělají. Jen jich je u nás pořád zatraceně málo.
Proto jsem se rozhodla udělat další krok na mé malé osvětové misi a přijala jsem nabídku, kterou mi dala moje alma mater. Na VŠKK budu učit novou generaci marketérů. Pod hlavičkou specializace PR & Influencer Marketing právě vytvářím osnovy předmětů věnujících se influencer marketingu a dávám do kupy kvalifikované lidi, kteří mi s výukou pomůžou. Chci, aby studenti dostali kompletní pohled na to, jak s influencery (spolu)pracovat, jak je vybírat, jak vytvářet efektivní kampaně. Chci, aby dokázali vidět mnohem víc než jen počet sledujících a engagement rate, aby si vyslechli, jak ke spolupracím přistupují samotní influenceři, a aby se influencer marketing v Česku konečně dostal na úroveň, na jaké je v zahraničí.
Jestli vás studium specializace PR & Influencer Marketing láká, stále se můžete přihlásit. Budu se na vás těšit.
Ahoj Veroniko,
moc Ti gratuluju! Čtu Tvůj blog poměrně dlouho, a proto si myslím, že je to skvělá volba! Nad VŠKK uvažuju poměrně dlouho a docela jsi mě nalákala 🙂
D.
Autor
Ahoj Domi, moc děkuju! Kdyby ses ohledně studia na VŠKK chtěla na cokoliv zeptat, napiš mi na Instagramu 🙂