Jak získat práci v marketingu? Vyplatí se komunikaci studovat, nebo vás nejvíc naučí praxe?
Otázka, jestli je pro práci v marketingu potřeba komunikaci vystudovat, je nestárnoucím evergreenem marketingových diskuzí. Vyhranění zastánci vysoké školy života zarputile prosazují názor, že vzdělání v marketingu je zbytečné, protože člověku dá nejvíc praxe, zatímco na druhé straně názorového spektra stojí skupina, která se každý večer modlí k fotce Kotlera a jejich tajná whatsappová skupina nese název 4P. Jak to teda je? Je důležité marketing studovat, nebo se vše potřebné naučíte praxí?
Odpovědět na tuhle zapeklitou otázku je asi tak stejně snadné, jako říct, jestli patří ananas na pizzu. Proč? Za prvé marketing je tak komplexní a dynamický obor, že nejde jednoznačně říct, jestli vám jeho studium při hledání práce pomůže. Za druhé to, že jste se zapsali ke studiu na vysoké škole, vás automaticky nepředurčuje k tomu být dobrý marketér. Jestli každou druhou přednášku zatáhnete a seznam s doporučenou četbou uvidíte jen na úvodní hodině (na kterou vám je blbý nepřijít), moc vám toho vysoká nedá. A v neposlední řadě – svět není černobílý. Není to buď a nebo. To, že studujete marketing, neznamená, že se nemůžete zároveň učit i praxí.
Nicméně, abych to rozsekla, na základě názoru markeťaček z facebookové skupiny #HolkyzMarkeringu a mé osobní zkušenosti jsem dala dohromady tři body, které vám získání (dobré) práce v marketingu usnadní;
Studium marketingu
Vystudovala jsem obor kreativní marketing na VŠKK a doporučuji jeho studium, kudy chodím. I když jsem k práci v reklamě přičuchla už na gymplu, až na vysoké jsem pochopila, co skutečně znamená marketing. Že to nejsou jen reklamy v televizi, socky a billboardy. Že musím o každé značce a produktu přemýšlet komplexně. Že musím nejdřív dokonale poznat cílovou skupinu, vykašlat se na dojmy a věřit výzkumům a číslům. Že musím znát poznatky z psychologie, sociologie, neurovědy, managementu nebo behaviorální vědy, rozumět oborům, které mi do té doby nic neříkaly, spolupracovat. A že úspěšnou kampaň bez dobrých (a léty prověřených) základů nepostavím.
Je jasné, že ani na té nejlepší marketingové škole vás nenaučí vše, co byste k práci v reklamě potřebovali, ale získáte všeobecný přehled (i v oblastech, ke kterým byste se v praxi nedostali), konstruktivní zpětnou vazbu, kontakty a je jen na vás, jakým směrem se rozhodnete jít.
Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že titulem cesta nekončí. Jak už jsem říkala, marketing je dynamický obor, a to, že se vám podaří získat titul z marketingu, neznamená, že si nadosmrti ponesete nálepku marketér roku. Musíte neustále sledovat nové technologie, trendy, náladu ve společnosti… Být pořád v obraze.
Praxe dělá mistra
Znát teorii je fajn, ale když ji nedokážete uplatnit v praxi, k ničemu vám nebude. Já měla možnost už na škole pracovat na zakázkách pro reálné klienty, absolvovala jsem povinné stáže, dvakrát jsem se zúčastnila marketingové summer school pořádané EACA a zároveň jsem si přivydělávala prací v oboru. Nevím, jak je to na jiných vysokých školách, ale jestli takové příležitosti nemáte, najděte si něco na vlastní pěst. Stáž v marketingové agentuře je (při studiu) k nezaplacení.
A pokud jde o hledání práce, předchozí praxe a zkušenosti jsou velké plus. Není žádným tajemstvím, že prázdným životopisem na pohovoru zrovna neoslníte…
Sebevzdělávání
Ač by si to mnozí přáli (zatím) neexistuje žádné kouzelné zařízení, které vás vše potřebné naučí. Jestli chcete být dobří marketéři, musíte vyvinout trochu úsilí. Čtěte marketingové knihy a oborová média, choďte na přednášky, konference, (online) kurzy a workshopy, najděte si mentora, sledujte práci profíků a učte se od nejlepších. Nikdy nekončící samostudium je alfa a omega toho být dobrý marketér.
Patří ananas na pizzu?
Tak jak to teda je? Vyplatí se komunikaci studovat, nebo vás nejvíc naučí praxe? Jak už asi tušíte, můj názor je, že nejlepší je kombinace výše zmíněného. Studia, praxe a chuti vzdělávat se i ve volném čase. Takže jestli zvažujete, na jakou vysokou zamířit, a láká vás práce v marketingu, za sebe vám studium marketingových komunikací (minimálně na VŠKK, se kterou mám osobní zkušenost) doporučuji. A jestli už máte vysokoškolská léta za sebou, chcete si doplnit teoretické znalosti v oblastech, se kterými se v praxi nesetkáte (a pár písmenek před jméno), a čelit konstruktivní kritice od matadorů české reklamy, můžete nastoupit na kombinované studium marketingu a reklamy, které lze skloubit s prací.
Ať už se ale rozhodnete pro jakoukoliv formu vzdělávání, to, jestli budete dobří a získáte díky tomu práci snů, záleží jen na vaší houževnatosti. Vysoká škola, stáž nebo práce v reklamní agentuře, vzdělávací kurzy a odborné knihy vám sice usnadní cestu, ale jestli si z toho něco vezmete, je ve výsledku jen na vás.