Fashion is Business

Fashion is Business

Při své práci se s nimi potkávám dnes a denně. Někdy jako tvůrce, který jim výměnou za prsten, náušnice nebo šaty pomáhá s tím, aby si jich všimli potenciální zákazníci, jindy jako marketingový konzultant, co se snaží všem těm nádherným a kvalitním kouskům, za kterými stojí hodiny tvrdé práce, vdechnout duši a postavit úspěšnou a udržitelnou značku.

Řeč je o českých designérech, návrhářích, kreativcích. Lidech, kteří celý svůj život zasvětili umění a řemeslu, což jim spolu s velkou pílí a odhodláním umožňuje tvořit kolekce, co můžou s přehledem konkurovat zahraničním značkám. Jenže místo vydělávání snových (nebo alespoň adekvátních) částek třou bídu s nouzí. Nikdo o nich totiž neví.

Úspěch v módním průmyslu totiž není jen o navrhování k dokonalosti vyladěných šatů, ale stejnou (ne-li větší) měrou i o schopnosti umět se prodat. Ani ty nejkrásnější modely si na sebe nevydělají, pokud nikdo nebude mít tušení, že by si je mohl koupit.

Fashion is Business, Fashion is Art, Fashion is Craft

„Fashion is Business, Fashion is Art, Fashion is Craft.“ řekl jednou moudře Yves Saint Laurent. A české umělecké školy zřejmě zrovna nebyly v místnosti. Jinak si totiž nedokážu vysvětlit, proč vypouštějí do nekompromisního světa byznysu absolventy bez sebemenší znalosti marketingu a obchodu. Šikovné designéry, kteří se nedokážou prodat, nerozumí cenotvorbě a rozhodně nemají rozpočet na to, aby si nějaký marketingový tým, který to udělá za ně, zaplatili.

Fashion management definujete s pomocí citátu Yvese Saint-Laurenta: Fashion is Business, Fashion is Art, Fashion is Craft. Která z těchto složek je pro Vás nejzásadnější? Dá se každá z nich „naučit“?
Art – umění a kreativní stránku musí mít člověk v sobě. To se naučit nedá. Módu beru de facto jako umění. Pokud má člověk tento cit, může ho na vysoké škole nebo i samostudiem rozvíjet. Důležité je ale naučit se business. Jenom kreativita nestačí. Její výuce se věnuje více vysokých škol, ale absolventům pak často chybí právě cit pro obchod. Dokáží vytvořit skvělou kolekci, mají super nápady, ale nedokážou je prodat. To snažení je potom k ničemu. V tom je originalita toho, co se učí na VŠKK. Business se spojí s kreativitou a citem pro umění do jednotného celku a absolventi jsou schopni se v oboru uživit. – z rozhovoru s vyučující Fashion marketingu na VŠKK Ing. Vladimírou Khelerovou, CSc.

Proto mi udělalo fakt radost, že na mojí alma mater, vznikl nový obor Fashion marketing, jehož cílem je studenty připravit na všechny aspekty toho, co práce v módním průmyslu obnáší. Který do nich dostane nejen umělecké, kulturní a sociologické znalosti, ale i ty, které se týkají byznysu a udržitelnosti. Který vychová budoucí designéry, brand manažery, píáristy a podnikatele, co se nezaleknou střetu s realitou. Obor, ve kterém je kladen důraz nejen na teorii, ale zejména na praxi a kontakty, které jsou v tom našem malém módním rybníčku k nezaplacení.

Jestli vás práce v módě zajímá nebo už v ní (ne tak úspěšně, jak byste si přáli) děláte, vřele doporučuju přečíst si o oboru víc a přijít na zářijový (nebo nějaký další) den otevřených dveří. Po ukončení studia totiž budete mít nejen titul, ale hlavně komplexní know-how, které vám otevře dveře k tomu prorazit na poli módního průmyslu.

PS: Kdyby vás ke studiu na VŠKK zajímalo cokoliv dalšího, napište mi. Moc ráda vám pomůžu.

Napsat komentář:

Accessibility Toolbar


Copak hledáte?