Chodit na psychoterapii je jako cvičit jógu

Chodit na psychoterapii je jako cvičit jógu

Když jsem se na podzim rozhodla vyzkoušet psychoterapii, setkala jsem se s celou řadou názorů. Někteří na mě koukali s pochopením, další nechápavě odvraceli zrak a jiní vůbec nerozuměli tomu, že jsem schopná o tom mluvit veřejně. A že se za to nestydím. Proč bychom měli přestat předstírat, že se nás otázka psychického zdraví netýká, a jak a kde najít pomoc?

Jak už jsem vám psala tolikrát, duševní zdraví je podle mě minimálně stejně důležité jako to fyzické. K čemu nám bude, že budeme zdraví jako rybička, když nebudeme šťastní? Proč běžíme k doktorovi hned, jak nám teplota stoupne nad osmatřicet, ale když každý večer usínáme s úzkostí, bereme to jako součást nás samých a tlaku dnešní doby?

Připusťme si prosím, že ať už nás trápí cokoliv, neměli bychom to neustále přehlížet. A přestaňme naše problémy shazovat dětmi v Africe. Ano, vím, že je na světě mnohem větší zlo. Že lidé strádají a bojují o přežití. A je mi jich líto. Ale máme kvůli tomu jen tiše sedět v koutě a užírat se vlastními myšlenkami? Nezáleží přece na tom, jak velké nebo malé naše problémy v porovnání s ostatními jsou. Trápí vás něco? Trápí. Cítíte se šťastní? Necítíte. Tak je nejvyšší čas začít s tím něco dělat.

Já jsem začala využívat služeb psychoterpeutů v listopadu a po osmi sezeních, které mi v mnohém pomohly, bych vás dnes opět chtěla pošťouchnout k tomu, abyste se vykašlali na předsudky a dali psychoterapii šanci. Nejste blázni. Nejste slabí ani zoufalí. Jste úplně obyčejní lidé, které něco trápí a kteří se rozhodli převzít odpovědnost za své (duševní) zdraví. A jestli se mnou souhlasíte, mám pro vás dnes pár rad, kterými bych vám chtěla hledání pomoci usnadnit.

Psychiatr, psycholog, psychoterapeut – jaký je v tom rozdíl?

Na začátek krátké vysvětlení toho, co jednotlivé psycho profese vlastně znamenají:

  • Psychiatr je lékař. Vystudoval medicínu a jeho doménou je předepisovat léky. Řada psychiatrů má navíc vzdělání v psychoterapii (psychoterapeutický výcvik) a provádí ji také. Psychiatři se zabývají zejména pacienty s těžším duševním onemocněním, kteří kromě psychoterapie potřebují léčbu léky.
  • Psycholog je odborník, který na univerzitě vystudoval magisterský program psychologie, případně totéž vystudoval na kvalitní zahraniční univerzitě. Na univerzitě získal důležité znalosti psychologie, ale nikoli praktické kompetence psychoterapie. Aby se mohl nazývat psychologem i psychoterapeutem, musí proto ještě absolvovat terapeutický výcvik.
  • Psychoterapeut je člověk, který absolvoval akreditovaný psychoterapeutický výcvik a stanovený počet hodin supervize (dohled jiných odborníků nad způsobem, jakým terapii vede). Standardní doba takové přípravy je minimálně 4 roky a provádí ji psychoterapeutické instituty.

Jak si vybrat psychoterapeuta?

Pokud jste (stejně jako já) došli k závěru, že vám k nalezení vnitřního klidu a štěstí pomůže psychoterapeut, přichází fáze hledání. V té si v první řadě odpovězte na otázky, o čem chcete mluvit, co od terapie očekáváte a jaký typ člověka hledáte. Neméně důležité jsou pak reference (v ideálním případě osobní) a odbornost člověka, kterému plánujete otevřít svou duši (absolvované výcviky, certifikáty).

Já si při prvním hledání prohlédla medailonky všech psychoterapeutů na Hedepy a ty, co se dostali na shortlist, jsem si ještě vyhledala na Google a zjistila si o nich víc informací. Druhého psychoterapeuta (po šesti sezeních jsem se rozhodla pro změnu) jsem pak našla díky diagnostickému testu, který na základě témat, očekávání, osobnosti a dalších preferencí dokáže propojit člověka se správným terapeutem. 

  • Kdybyste chtěli slyšet další tipy, jak si vybrat vhodného terapeuta, najdete je v tomto podcastu.

Co když vám psychoterpeut nebude sedět?

Každý psychoterapeut vychází z jiné filozofie, používá odlišné metody a má jiné názory. I ten nejlepší terapeut si s některým klientem nesedne a je naprosto v pořádku terapii s ním ukončit a hledat jinde. Neházela bych flintu do žita hned po prvním sezení, ale jestli budete mít i dlouhodobě pocit, že se nikam neposouváte, zvážila bych změnu. Životní lásku taky nenajdete hned na prvním rande.

Chodit na psychoterapii je jako cvičit jógu

Na závěr dnešního článku bych vám ještě chtěla připomenout, že i když je psychoterapie pořád zatížená řadou předsudků, nijak se neliší od cvičení, zdravého stravování a dalších aktivit, které děláme pro to, abychom byli zdraví. A moc bych si přála, aby vám moje cesta a články na toto téma dodaly odvahu do toho jít taky.

Líbil se vám článek? Pošlete ho dál!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Copak hledáte?